Rabu, 26 Mac 2008

Melayu...Dulu, Kini dan Selamatkah? (bahagian 1)

(Bahagian 1)

Setiap satu masa yang pasti akan berubah dan pasti akan merubah dan berlaku perubahan dalam kehidupan setiap insan. Begitu juga pada saat-saat getir perpecahan bangsa melayu yang sedang berlaku ketika ini menguji sejauh mana kesediaan kita menghadapi perubahan dan menilai semula apakah agenda-agenda melayu yang telah disongsangkan sehingga kita telah lari dari landasan yang telah dibina sejak berabad oleh pejuang melayu terdahulu. Amati perjuangan orang Melayu terdahulu dalam membina kesepakatan bangsa Melayu.

Merujuk kepada penulisan Yahaya Ismail dalam buku beliau bertajuk 'Politik Umno: Melayu tergugat' (1987), dipetik dari ucapan Tengku Razaleigh Hamzah dalam ucapan dasar calon presiden UMNO 1987; "Marilah sama-sama kita mengenang jasa dan bakti Allahyarham Dato' Onn Jaafar yang telah membangkitkan kesedaran dan kemudiannya menyatupadukan bangsa Melayu. ....dan berkat kepimpinan Dato' Onn yang dinamik dan senantiasa mengutamakan perpaduan itu, bangsa Melayu telah bangkit dari tidurnya dan dengan lantang dan gagah bersuara menuntut hak dan kedaulatan yang sah di tanahairnya sendiri.... ".

Melayu dulu sudah bangkit dari tidur, sudah berhempas pulas dengan kudrat dan tenaga berjuang, melayu kini yang dilimpahi nikmat terlelap semula dengan bantal dan tilam yang selesa. Bangun! Bangkit! kenikmatan itu hanya sementara, melayu perlukan kudrat dan tenaga untuk terus berjuang. Selamatkan melayu!

agenda-propaganda-minda

Tiada ulasan: